Valodu un mākslas jomu nedēļa Naujenes pamatskolā

Pasaules vērtīgākā atslēga ir vārds,

Visa sākums un beigas-trumpja kārts.

Tikai ļauj, lai aiznes tevi burvis,

Un tas atvērs tev visskaistākās durvis.

                           /Zanda Zelma Lece/

Jau par tradīciju ir kļuvis tas, ka reizi gadā Naujenes pamatskolā tiek rīkota Valodu un mākslas jomu nedēļa. Šogad priekšmetu nedēļa “Riti raiti, valodiņa” notika no 24. līdz 28. aprīlim. Tās mērķis bija – attīstīt skolēnu izziņas un radošo aktivitāti, rosināt izzināt dažādu valodu literāro un kultūrvēsturisko mantojumu, pilnveidot valodu praktisko pielietojumu. Priekšmetu nedēļu organizēja un vadīja Valodu un mākslas jomu skolotāju metodiskās komisijas skolotājas Inese LOCIKA, Alita KOKINA, Sandra KOKINA, Līvija KOROĻKOVA un Kristina GOVRKOVA. Šīs nedēļas laikā īpaša uzmanība tika pievērsta latviešu, angļu un krievu valodām, kā arī mūzikai un vizuālai mākslai.

Visu nedēļu skolas gaiteņos bija apskatāma skolēnu zīmējumu izstāde “Frazeoloģismi zīmējumos”. Šoreiz uz frazeoloģismiem latviešu, krievu un angļu valodā skolēni “paskatījās” no vizuālās mākslas skatupunkta.

Otrdien 6.-9.kl skolēnu grupa devās mācību ekskursijā uz Krāslavu, lai apmeklētu Krāslavas (Grāfu Plāteru) pils kompleksu un iepazītos ar keramiķa Valda Pauliņa darbnīcu. Skolēni apskatīja pili, tās parku, kā arī apmeklēja Krāslavas Tūrisma informācijas centru, kur uzzināja par tūrisma iespējām Krāslavā. Skolēni ciemojās keramiķa Valda Pauliņa keramikas darbnīcā. Viņš izrādīja māju, kurā atrodas keramikas apdedzināšanas krāsns, iepazīstināja ar dažādiem apdedzināšanas veidiem. V.Pauliņš deva iespēju ekskursantiem piedalīties keramikas trauka (poda) tapšanas procesā un ļāva pašiem izgatavot svilpauniekus.

Trešdien, 26. aprīlī., 5.-9. klašu skolēni pulcējās aktu zālē, lai iepazītos ar 6.klases skolnieka Mārtiņa VAIKULA zinātniski pētnieciskā darbā “Sociālie tīkli” gūtajiem atzinumiem. Ar lielu interesi skolēni klausījās Mārtiņa stāstījumu, uzzināja daudz jauna par sociālo tīklu daudzveidību, populārākajiem sociālajiem tīkliem, kā arī iespēju tajos un ar tiem pelnīt naudu. M.Vaikuls uzsvēra, ka izmantojot sociālos tīklus, neiztikt bez valodu zināšanām.

Turpinājumā 5.-9. klašu skolēni iepazinās ar latviešu multfilmām, par kurām pastāstīja latviešu valodas un literatūras skolotāja Inese LOCIKA. Visi kopā noskatījāmies animācijas filmu “Velniņi”, kura uzņemta pēc R.Blaumaņa pasakas motīviem.

Sakarā ar Naujenes tautas bibliotēkas Bērnu nodaļas bibliotekāres Aiga SOLDATJONOKAS saspringto darba grafiku, Bibliotekārā stunda “Drošs internets” 5.-6.kl. skolēniem notika 3.maijā. Stundas mērķis – iepazīstināt bērnus ar interneta, sociālo tīklu lietošanās noteikumiem un riskiem. Diskusijas laikā tika noskaidrots, ko nozīmē privātums un privātā rakstura informācija, kādas sekas var būt, ja privātā informācija tiek publicēta internetā. Skolēni uzzināja, ka nepatīkamajās situācijās var droši vērsties pēc palīdzības, zvanot bērnu un jauniešu uzticības centrā pa tālruni 116111, kā arī vērsties portālā www.drossinternets.lv. Kārtējo reizi tika uzsvērts, ka valodas zināšanas palīdz būt drošākam, lietojot internetu un sazinoties ar tā starpniecību.

28.aprīlī skolas aktu zālē pulcējās 7.-9. klašu skolēnu apvienotās komandas, kas piedalījās erudīcijas konkurss „Burto, lasi, mini”, kā arī viņu līdzjutēji. Skolēniem bija jāveic un jāpilda dažādi skolotāju sagatavotie uzdevumi. Konkurss sākās ar to, ka komandām, izmantojot trīs valodās dotos frazeoloģismus, bija jāizdomā savas komandas nosaukums. Skolēni sacentās Spelling bee (burtošana), ātrlasīšanas sacensībās 3 valodās, kā arī, minot dziesmas, atcerējās, kas ir Mēmais šovs. Uz atjautīgiem jautājumiem bija jāatbild arī skatītājiem. Visi tika iepazīstināti arī ar interesantiem faktiem par valodām un mēģināja izlasīt vienu no garākajiem krievu valodas vārdiem, kas satur 44 burtus, метилпропенилендигидроксициннаменилакриловая (кислота) – skābes nosaukums.

Konkursu vērtēja un punktus cītīgi skaitīja žūrija – skolas direktors Pāvels BROVKINS un sporta skolotājs Jānis RUTKOVSKIS.  Neskatoties uz to, ka konkursā uzvarēja 1.komanda, ieguvēji un uzvarētāji bija visi, jo katra valoda ir ne tikai apkārtnes izzināšanas instruments un galvenais sabiedrības integrācijas līdzeklis, bet valodu zināšanas mūsdienās ir nenovērtējam priekšrocība daudzās dzīves jomās.

Pateicamies par izzinošu bibliotekāro stundu Naujenes tautas bibliotēkas bērnu nodaļas bibliotekārei Aigai SOLDATJONOKAI, Valodu un mākslas jomu metodiskās komisijas skolotājām par nedēļas organizēšanu un vadīšanu, skolēniem – par radošumu un aktīvu līdzdalību. Īpaši priecēja skolēnu atsaucība un pozitīvā noskaņa, kas liek domāt, ka šāda veida pasākumi jāturpina.